SAMMABROTTSPARTIET



onsdag 11 juli 2007

Hemlig radarspaning och olika vågprinciper




Igår tog jag lilla Fiakotta till Axamosjön, det stora innanhavet i norra Småland. Jag tänkte att hon skulle få stifta bekantskap med sjön nu när allmänheten äntligen fått tillträde dit. Sjön har tidigare varit en del av Camp Axamo där krigsmakten bedrivit hemlig radarspaning mot den lede Fi. Campen har tidigare inte kunnat upptäckas från spionsatelliter eftersom allt varit camouflerat så att det liknat ett zigenarläger. För att dölja sjön har 5 väldiga vågmaskiner utnyttjat superpositionsprincipen som har förmågan att addera två olika lösningar till en vågekvationen som innebär att två vågor som överlappar varandra i tiden och rummet kan förstärka eller släcka ut varandra. Axamosjön har från ovan sett ut som en del av Dumme Mosse. Det är mycket man inte känner till om alla hemligheter som militären haft om det land man bebott hela livet.

Nyligen: , , ,

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

När jag var liten osnuten tös i början av 60-talet & jag var sisådär 6-7 år, så var jag på midsommarfest många sommrar i rad vid Axamosjön & jag såg minsann inte till några hemliga militära operationer eller radarspaningar.
Men det beror nog på att man i den åldern inte bryr sej om sånt.
Då hade man inga fiender alls. Möjligtvis en & annan knott som bet en i huvet.

Anonym sa...

Det är mycket man inte känner till om alla hemligheter som militären haft om det land man bebott hela livet :-)

Anonym sa...

Vi har också ett hemligt ställe, mitt svampställe, och där behövs inga vågmaskiner för under alltsammas ligger en inkapslad krater, man måste veta var man sätter fötterna för om man repar ytskiktet kan det uppstå obalans och de vibrationer som då sätts i dallring kan göra att det inte räcker med värsta vadastövlarna för att komma torrskodd hem och när man nästan tror att man är på fast land gäller det att ta ett stort hopp över något som ser ut som ett vattenfyllt dike, men i själva verket är tomrum, ett hål i hålet. Världen är bra märkvärdig.

Anonym sa...

Det är klart att som blivande sjörövare måste ju Fia få tidig kontakt med sjö och hav. Precis som Amiral Lord Nelson har fått - numera en van sjöman ;-) / ha det gott ni båda