SAMMABROTTSPARTIET



tisdag 2 december 2008

Utan vår historia vore vi som träd utan rötter



Det här är viktig information. Att Albert Einstein var en duktig fysiker är oomtvistat. Att han även var en duktig musiker är välkänt. Men att han i början av 1940-talet inför en liten skara studenter utvecklade Charles Darwins teori Om arternas uppkomst (Origin of Species) till en teori Om individernas uppkomst är en banbrytande upptäckt som borde ge honom samma stjärnstatus som giganten Isaac Newton.

Nog för att har jag har vetat, under hela mitt liv, att jag förr eller senare skulle få sällskap av en liten foxterrier. Men att Albert Einstein redan 1940, sju år innan jag föddes, med ett par ekvationer kunde bevisa att min foxterrier skulle heta Fia är för mig otroligt förbluffande. En sådan know-how är få förunnat att förutse eftersom inte ens jag visste om vad terriern skulle heta förrän hon bott hos mig och min familj några veckor.

Läs även andra bloggares åsikter om:
, , , ,
.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Söndag middag är alldeles fel tid för filosofiska resonemang så jag nöjer mig med att säga hej, och berätta något roande; Eftersom min malletjej inte är som alla andra och inte gillar att träna, så har vissa människor här på nätet utnämnt mig till en inkompetent hundägare som gjort min hund apatisk. Jag som lever med henne varje dag undrar ju om folket vet vad "apati" betyder, men roande är det. Den apatiska hunden löper nu så huvudet är tomt på blod och därmed vett, med lite tur har hon slutat bloda ner hemmet inför julstädningen.
Kramar som vanligt,

Jenny och Uzie

Max Hobstig sa...

Ta re lugnt Jenny!
Maia, var ju en irländsk terrier som du minns. Irländarna är sedan urminnes tiden kända för ett fenomen i skallen som de är ensamma om i hundvärlden. De har bara fem hjärnceller, fyra för motoriken och en för resten. Trots att de bara har en enda liten cell mellan öronen tycks de ändå klara sig rätt bra. Problemet med de fyra andra cellerna är att de är använder dem så effektivt att en hel forskarvärld står frågande inför fenomenet.

När det gäller människans enorma mängd av hjärnceller så lutar de flesta forskare mot att en stor del av mänskligheten skulle klara sig med ett betydligt färre antal hjärnceller eftersom de ändå tänker med arslet där det inte ens finns en enda hjärncell :-)