SAMMABROTTSPARTIET



söndag 22 juli 2007

En Blackpool Suspicion är värd 35.000 kronor



Efter incidenten med Saturnus överfall på Fialotta (se inlägg från den 20 juli 2007) har vi bestämt oss för att skaffa en ny valp av rasen Blackpool Suspicion (tuggar bäst som tuggar sist). Den första riktigt utförliga beskrivningen av rasen Blackpool Suspicions egenskaper gavs 1996 av nuvarande professor emeritus i Vilnius, Valdas Neris.

"En Blackpool Suspicion är ofta stridslysten och lättretad, men har hög intelligens och alltid redo när det är dags att arbeta. Blackpool Suspicion har bulldoggens envishet och ett mycket snabbt anfall med hög skicklighet. Han bryr sig inte om vad han själv får utstå utan det viktiga är vad han själv uträttar. Hans rörlighet skyddar honom och hans starka bett betyder ofta döden för motståndaren. Som jakthund störtar han sig direkt på järv och lo och sliter dem i stycken. Även den styvsinta vargen betvingar han och jagar honom till skogs."



Om Blackpool Suspicions korta historia: Valdas Neris fick 1967 uppgiften att leda avelsarbetet för att frambringa den nya rasen. Han började undersöka vilken hund som var far till fyra svarta kullsyskon från Pasvalys. Han kom fram till att fadern måste vara en strävhårig rödbrun terrier med svart sadel som stod i hundgården bredvid en vit argentinsk dogotik som var moder till valparna. Sannolikt var denna hanhund en tysk jaktterrier eller korsning mellan tysk och irländsk terrier. Blackpool Suspicion är i sin storlek och karaktär ungefär som Airedaleterriern. Något tyngre och betydligt vassare! Nu får gubbar och kärringar huka sig, för snart går bara Casper, Bianca, Nadia, Rex, Tyson och Maximus helt säkra i Dalby socken i Tveta härad! Skall det tuggas i Smålands Jerusalem så gäller "Tuggar bäst som tuggar sist" var det sagt!

Nyligen: , , ,

14 kommentarer:

Anonym sa...

Blackpool är väldigt lika svart terrier som jag gillar. Har man dom bara till jakt eller kan man ha dom till bruks också?

Hobstig sa...

Blackpool är en renodlad jakthund. När man jagar puma med en Dogo Argentina så är det, så att säga, vanlig jakt på skadedjur. Samma sak är det med Tysk Jaktterrier, även när den stundtals fäller ett vildsvin som väger fem gånger mer än den lilla tysken. När man jagar skadedjur med en Blackpool Suspicion går det lite annorlunda till eftersom man inte behöver någon bössa med sig. Det gäller allt från råttjakt till jakt på snöleopard. Blackpoolen gör, så att säga, hela jobbet!

Anonym sa...

Du är MAKALÖS!
När kommer boken?
:):):)

Anonym sa...

Ja hund med drag i må jag säga, här ligger ju dogon häst längder i lä men det visste jag ju redan men klart att den har dogo i sig för det måste ju vara så pga intelligensen :-)

Elisabeth sa...

Eftersom jag håller mej till stora & tunga gårdsvaktande hundraser så lär väl efterföljaren till Casper bli en Saint Leonberner. Men man vet ju aldrig...Eftersom jag har haft en BassetHound i min ungdom som för övrigt hette Sture, så kanske det blir en sån. Eller varför inte en Baskimo? En mixning mellan American Eskimo & Bassethound...hehe:O)

Anonym sa...

Din Blackpool Suspicion kan leka med min Bloodshot Imperious :-)

MAX (©) HOBSTIG sa...

En Bloodshot Imperious har ju knappt kraft att bita ihjäl ett lodjur, än mindre stegla kattfan på hjul. Skulle det vara något för en Blackpool att leka med?

Arwid däremot skulle kunna bli en god kompanjon eftersom en blackpool och irländsk terrier tycks ha samma syn på katter :-)

Anonym sa...

Katter OCH vildsvin , har det visat sig :-)
Närkontakt av tredje graden i förrgår, vet inte om jag är lika förtjust som jägarna.

Anonym sa...

"Jag har aldrig ångrat köpet av min mördarhund eftersom det är den enda ras kom försvara mig om det kommer en kamphund. Besök gärna min mördarhund"

Ledsen men ditt inlägg skapar bara förvirring hos mig.
För det första om det nu ens finns så kallade mördar- och kamphundar är det någon skillnad däremellan då? och vadå om det kommer en kamphund? en hund som tränas till kamp är knappast agressiv mot människor då de inte skulle vara hanterbara då. och sen så finns det många hundar som skulle klara av att skydda dig . och om vi sen pratar om din foxterrier så måste jag ju ändå ifrågasätta vad hon skulle sätta emot en pitbull exempelvis....jaja hoppas du kan förklara dig lite bättre om du känner för att skriva igen.

Anonym sa...

Såg nu vad du pratade om för hund -förstod inte innan då jag inte fick länken som du försökte skicka...pröva gärna igen... ha det.

Anonym sa...

Gissa om jag kände mig förvirrad igår kväll . men efter att ha försökt googla mig fram fick jag ju ganska snabbt insyn om vad det hela handlade om som sagt..
Gissa om jag också blev förvånad efter ditt samtal idag.
Jag antar sen att det inlägg du pratade om är det som är signerat kyrkhundar bland mina kommentarer ?
Kommer nog ägna ett inlägg till hela den här historien.
Ska bara få lite distans till det hela o verkligen tänka till - dels hur lätt sånt här påverkar mig , Men också hur lätt fel information sprids på nätet och kanske även att jag inte ska signera med mitt verkliga namn eller isåfall skaffa hemligt telenummer...hehe..
Hoppas du och din hund och alla du känner lever ett gott liv i fortsättning. Ser fram emot mer trevliga diskussioner och inlägg.
Mvh Emil G

Hobstig sa...

Emil!
Vi hundägare måste hålla ihop mot alla hundhatar.
Glöm inte de stackars frusna kyrkhundarna

Anonym sa...

Precis. Tyvärr funkade inte din länk om kamphundar.
Är förresten är väldigt sugen på att börja träna något med min lilla vovve. Några förslag?

Hobstig sa...

Om du klickar på ordet Kamphundar så kommer du rätt.
Vill du träna vovven så är det väl bara att kontakta närmaste brukshundsklubb :-)
mvh Max