SAMMABROTTSPARTIET



torsdag 29 januari 2009

En hund sökte sig till Gamla Hjelmseryds kyrkas sakristia

Till Stiftelsen Hjelmseryds Prästgård

Jag fick ett mejl från min älskade församling, Hjelmserydsstiftelsen, som gjorde mig så lycklig att jag nästan föll i gråt eftersom jag älskar alla hundar, oavsett ras! En tax hade sökte sig till Gamla Hjelmseryds kyrka.

Hej Max! Måste berätta vad som hände i söndags. En from och glad taxvalp med reflexväst men utan ägaruppgifter snurrade runt kyrkan i G:a Hjelmseryd strax före högmässan och gjorde allt för att komma in. Först kom han in i vapenhuset, lite senare var han och sprang runt i sakristian. Ingen visste vems han var, och vi ville inte att han skulle bli överkörd på stora vägen. Lyckligtvis kom Sofia N på vem ägaren var, och Nilssons ringde under mässan till dem, och de kom och hämtade den. Elis gjorde en stor insats i att lyckas fånga in hunden - sprang efter den i ett dike, och blev så smutsig att han måste byta byxor. I psaltarpsalmen vi använde i Högmässan den dagen står det: "Herre, du hjälper både människor och djur"! Varma hälsningar från Kristina.



Herre, till himlen sträcker sig din nåd, din trofasthet ända till skyarna. Din rättfärdighet är som väldiga berg, din rättvisa som det djupaste hav. Herre, du hjälper både människor och djur. Din nåd är dyrbar, o Gud, i dina vingars skugga finner människor tillflykt. De får njuta överflödet i ditt hus, i din glädjes strömmar stillas deras törst. Ty hos dig är livets källa, i ditt ljus ser vi ljus. (Originaltexten ur Psaltaren 36:6-10)

Läs även andra bloggares åsikter om hundar i kyrkan:
, , , , , ,
.

Inga kommentarer: